Ahad, Januari 31, 2010

Masjid Kampung Expo


Selepas urusan usai di Parit Buntar aku bergerak pulang. Ambil anak di SERATAS Taiping dan singgah Kumunting rumah adik ipar. Mertua ku duduk bersamanya. Seudah lama mertua tidak kerumah ku. Jadi minggu ni aku jemput mereka untuk berkunjung ke rumah aku.

Kalau di Kemunting biasanya aku memilih Masjid Kg Expo. Aku berkesempatan untuk menunaikan solat jumaat di sini. Sesuatu yang menarik masjid ni adalah bilangan kuliah agama yang dianjurkan di sini. Boleh dikatakan setiap selepas maghrib ada kuliah. Jika sabtu dan ahad kuliah akan dijalankan 3 kalai iaitu kuliah subuh, kuliah asar (utk wanita) dan kuliah maghrib. Pendek kata kalau dilihat jadual kuliah memang tidak hairanlah masyarakatnya celik agama. Dengan syarat semua kuliah diikuti. Kalau celup celup macam burung layang layang saja maka yang celik adalah tiang tiang masjid ajalah .

Masjid ini telah membina ruang tambahan .Ruang tambhan yg ada kini atas belanja sendiri jemaah. Bahagian belakang masjid sudah ditambah bagi menampung limpahan jemaah. Masjid ni masjid baru. Biasanya kapasiti masjid dapat menampung jemaah dalam kariah tersebut. Tetapi mengapa dalam masa yang singkat sudah memerlukan ruang tambahan. Mungkin orang lain seperti aku jugak suka memilih masjid ini. Atau pun masjid ini mempunyai aura tersendiri.

Selesai iqomah imam mengingatkan bmakmum, selepas solat jumaat ini akan didirikan solat hajat memohon keberkatan pada 9 februari akan datang. Mengapa pulak 9 februari ni? Tanpa memikirkan pesanan imam tersebut aku menumpukan kepada solat jumaat.

Selesai solat jumaat jemaah tidak ramai yang berganjak daripada saf. Aku perhatikan lebih kurang tiga suku masih berada di saf masing masing. Imam mengulang sekali lagi bahawa solat hajat yang akan dilakukan adalah unutk memohon restu daripada Allah akan keputusan 9 februari ini. Fikiran aku sedah mula mengingati sesuatu. Semoga keputusan yang dibuat berpihak kepada yang benar. Dikembalikan kembali kepada yang hak. Dengan keputusan ini semoga negeri Perak akan diberkati dan dapat menumpukan sepenuhnya kepada pentadbiran yang beramanah. Sekarang aku dah mengerti. Mungkinkah aku kena pulang pulak untuk mengundi sebelum 9 feb ni. Adun tempat aku sekarang adalah calon bebas selepas melompat lompat macam ehem ehem.

Seleasi solat hajat imam membacakan doa dan diaminkan oleh para jemaah. Daripada doa yang dibacakan aku dapat merasai betapa besarnya harapan jemaah terhadap kemakmuran negeri Perak. Selesai doa imam dalam ketenangan tersebut tiba tiba terdengar, takbir! Allahuakbar !!!  Kini ingatan ku telah kembali semula kepada keputusan mahkamah yang akan dibuat pada 9 februari ini atas Menteri Besar Perak yang sah. Menteri Besar yang berkulit macam orang cina atau yang berkulit macam orang india. Tapi aku dapat rasakan yang berkulit cerah itu lah harapan ramai jemaah yang berkulit sawo matang.

1 ulasan:

  1. yg macam cina tu adalah mb perak yg sah kerana dipilih oleh rakyat!
    manakala yg macam india tu dipilih oleh mahkamah

    BalasPadam